TH Köln

Master Digital Sciences

Dokumente zur Akkreditierung des Studiengangs

Modul »Open Science« (OSC)

Informationen zur Organisation des Moduls

Modulverantwortung
Prof. Dr. Mirjam Blümm (Fakultät F03/F10)
Lehrende
Prof. Dr. Mirjam Blümm (Fakultät F03/F10), Prof. Dr. Claudia Frick (Fakultät F03)
Sprache
Englisch
Angeboten im
Wintersemester (Dauer 1 Semester)
Ort
Campus Köln Süd, oder remote
Anzahl Teilnehmer*innen
minimal 5, maximal 20
Vorbedingung
keine
Empfehlung
keine
ECTS
6
Aufwand
Gesamtaufwand 180h
Kontaktzeit
60h (30h Vorlesung / 15h Übung / 15h Projektbetreuung)
Selbstlernzeit
120h (davon 120h eigenständige Projektarbeit)
Prüfung
Semesterbegleitendes Projekt mit Präsentation
Vermittelte Kompetenzen
Develop Visions, Analyze Domains, Optimize Systems
Beziehung zu globalen Studiengangskriterien
Internationalisierung, Interdisziplinarität, Digitalisierung

Beitrag zu Handlungsfeldern

Nachfolgend ist die Zuordnung des Moduls zu den Handlungsfeldern des Studiengangs aufgeführt, und zwar als anteiliger Beitrag (als ECTS und inhaltlich). Dies gibt auch Auskunft über die Verwendbarkeit des Moduls in anderen Studiengängen und über die Beziehung zu anderen Modulen im selben Studiengang.

Handlungsfeld ECTS (anteilig) Modulbeitrag zum Handlungsfeld
Generating and Accessing Knowledge 6

This module deals with the importance of making scientific results available to the public, i.a. by analysing discipline-related contexts of the creation and management of research data in a differentiating manner with regard to the procedures for processing and providing research data.

Learning Outcome

The importance of making scientific results available to the public can be explained and diverse, i.a. discipline-related contexts of the creation and management of research data can be analysed in a differentiating manner with regard to the procedures for processing and providing research data.

For this purpose, the students will work with case studies of research data, from which they generate discipline-specific support and information services for researchers and engage themselves with different tools related to Open Science to evaluate their features, come up with improvements, and to develop services around them.

On this basis, the students can evaluate and apply existing and future services relating to open science and develop optimization suggestions for them.

Inhaltliche Beschreibung des Moduls

  • Introduction to Open Science (Scientific Publishing, Open Access, Research Data, Research Data Management)
  • Repositories, Research collections, Services, Tools
  • FAIR Principles, Data and metadata formats
  • Licences, Legal aspects, research data policies
  • national & international players and initiatives

Lehr- und Lernformen

  • Lecture
  • Tutorials
  • Exercises
  • Accompanying project work by analyzing research data and or develop Open Science services

Zur Verfügung gestelltes Lehrmaterial

  • List of selected literature and web resources
  • Lecture slides
  • Exercises and tutorials
  • Use cases

Weiterführende Literatur

  • Borgman, Christine L.: Big Data, Little Data, No Data: Scholarship in the Networked World. MIT Press. 2015
  • Neuroth, Heike; Strathmann, Stefan; Oßwald, Achim; Ludwig, Jens (Eds.): Digital Curation of Research Data. Experiences of a Baseline Study in Germany. Verlag Werner Hülsbusch. 2013
  • Science Europe: Implementing Research Data Management Policies across Europe. 2020
  • Tennant, J. P., Crane, H., Crick, T., Davila, J., Enkhbayar, A., Havemann, J., Kramer, B., Martin, R., Masuzzo, P., Nobes, A., Rice, C., Rivera-López, B., Ross-Hellauer, T., Sattler, S., Thacker, P. D., & Vanholsbeeck, M.: Ten Hot Topics around Scholarly Publishing. Publications, 7(2), 34. 2019 https://doi.org/10.3390/publications7020034