TH Köln

Master Digital Sciences

Dokumente zur Akkreditierung des Studiengangs

Modul »Innovation Management« (INM)

Informationen zur Organisation des Moduls

Modulverantwortung
Prof. Dr. Irma Lindt (Fakultät F10)
Sprache
Englisch
Angeboten im
Wintersemester (Dauer 1 Semester)
Ort
Campus Gummersbach
Anzahl Teilnehmer*innen
minimal 6, maximal 30
Vorbedingung
keine
Empfehlung
keine
ECTS
6
Aufwand
Gesamtaufwand 180h
Kontaktzeit
64h (32h Vorlesung / 32h Übung)
Selbstlernzeit
116h (davon 32h eigenständige Projektarbeit)
Prüfung
Semesterbegleitendes Projekt
Vermittelte Kompetenzen
Develop Visions, Analyze Domains, Deploy Products
Beziehung zu globalen Studiengangskriterien
Internationalisierung, Interdisziplinarität, Digitalisierung, Transfer

Beitrag zu Handlungsfeldern

Nachfolgend ist die Zuordnung des Moduls zu den Handlungsfeldern des Studiengangs aufgeführt, und zwar als anteiliger Beitrag (als ECTS und inhaltlich). Dies gibt auch Auskunft über die Verwendbarkeit des Moduls in anderen Studiengängen und über die Beziehung zu anderen Modulen im selben Studiengang.

Handlungsfeld ECTS (anteilig) Modulbeitrag zum Handlungsfeld
Empowering Business 1

Understanding a given business context as basis for subsequent innovation activities

Acting Responsibly 1

Challenging the status quo and reflecting how a desirable society and economy of the future would look like

Designing Innovations and Products 4

Selecting and applying innovation methods and innovation tools to design new services, products and processes

Learning Outcome

Students are able to create new ideas and innovation concepts in teams.

They get to know several innovation management methods and tools and can select and use them.

The practical innovation management knowledge that will be taught in this course will be useful to contribute to IT and innovation teams in the professional careers of the students.

Inhaltliche Beschreibung des Moduls

  1. Introduction to Innovation Management
  2. Innovation Culture, Thinking Preferences, Problem formulation and Brainstorming tools
  3. Megatrends & Foresight
  4. Creativity & Creativity Methods
  5. Assessing and shaping ideas
  6. Innovation Process, Innovation Strategy and Innovation Controlling
  7. Design Thinking
  8. Analytical Innovation Methods, e.g. Blue Ocean Strategy
  9. Business Model Canvas
  10. Open Innovation, Inspiration from Science Fiction
  11. Patent Management
  12. Facilitation

Lehr- und Lernformen

The modul focusses on the practial use of different innovation methods and tools. Innovation methods are first introduced, then practised in small exercises and finally, they can be applied in the student projects.

Zur Verfügung gestelltes Lehrmaterial

All materials used in the module will be made available in Ilias.

Weiterführende Literatur

  • Vahs, Dietmar & Brem, Alexander. (2015). Innovationsmanagement - von der Idee zur erfolgreichen Vermarktung.
  • Lewrick, Michael, Patrick Link, Larry Leifer. (2017). Das Design Thinking Playbook: Mit traditionellen, aktuellen und zukünftigen Erfolgsfaktoren
  • Drucker, Peter. (1986). Innovation and Entrepreneurship.
  • de Bono, E. (2009): Lateral Thinking: A Textbook of Creativity, Penguin.
  • Kim, W. & Mauborgne, Renée. (2004). Blue Ocean Strategy. Harvard business review.
  • Hurson, Tim. (2007). Think Better: An Innovator’s Guide to Productive Thinking.
  • Osterwalder, A., Y. Pigneur: Business Model Generation, 2010.