TH Köln

Master Digital Sciences

Documents for Study Program Accreditation

Module »Spezielle Gebiete der Mathematik« (SGM)

Organizational Details

Responsible for the module
Prof. Dr. Dietlind Zühlke (Faculty F10)
Lecturer(s)
Prof. Dr. Dietlind Zühlke (Faculty F10), Prof. Dr. Wolfgang Konen (Faculty F10), Dr. Elmar Lau (Faculty F10)
Language
German
Offered in
Winter Semester (Duration 1 Semester)
Location
Campus Gummersbach, or remote
Number of participants
minimum 5, maximum 35
Precondition
none
Recommendation
none
ECTS
6
Effort
Total effort 180h
Total contact time
60h (30h lecture / 30h seminar)
Time for self-learning
120h (containing 120h self-organized project work)
Exam
Written exam in conjunction with a scientific paper (during semester) and a presentation (2 partial exams)
Competences taught by the module
Model Systems, Optimize Systems
General criteria covered by the module
Digitization

Mapping to Focus Areas

Below, you find the module's mapping to the study program's focus areas. This is done as a contribution to all relevant focus areas (in ECTS, and content-wise). This is also relevant for setting the module in relation to other modules, and tells to what extent the module might be part of other study programs.

Focus Area ECTS (prop.) Module Contribution to Focus Area
Generating and Accessing Knowledge 6

Das Modul behandelt ausgewählte Gebiete der Mathematik in einem Vorlesungsteil. Zusätzlich erarbeiten die Studierenden in Kleingruppen selbstständig ein ausgewähltes Spezialthema der Mathematik, zu welchem eine Ausarbeitung (angelehnt an eine wissenschaftliche Veröffentlichung) und eine Präsentation (angelehnt an eine Präsentation auf einer Konferenz) erstellt bzw. gehalten wird.

Learning Outcome

  • Durch den Besuch dieser Veranstaltung sollen Studierende
    • ihre mathematisch-abstrakte Analysefähigkeit weiter ausbauen,
    • ihre Sicherheit im Umgang mit mathematischen Methoden mit Relevanz für die Informatik stärken,
    • ihre Kompetenz im Verfassen wissenschaftlicher Publikationen erhöhen,
  • so dass sie die Fähigkeit zur selbständigen Einarbeitung in neue mathematische Sachverhalte erhalten und ihre Beurteilungsfähigkeit im Umgang mit mathematisch-abstrakten Themen erhöhen.

Module Content

Exemplarische Fragestellungen der Mathematik in der Informatik mit beispielhaften Themen wie:

  1. Deskriptive Statistik, Datenanalyse, Visualisierung
  2. Schließende Statistik, Trendanalyse
  3. Mathematische Optimierung
  4. Simulationsverfahren
  5. Eigenwerte und Hauptkomponentenanalyse

Forms of Teaching and Learning

  • Vorlesung
  • Seminar
  • Projektarbeit

Learning Material Provided by Lecturer

  • Vorlesungsskripte
  • Literaturstellen / Literatur

Literature

  • Liu, Eric Zhi-Feng, e.a., Web-based Peer Review: The learner as both Adapter and Reviewer, IEEE Transactions on Education, Vol 44, No 3, August 2001
  • Tufte, E.R., The Visual Display of Quantitative Information, Cheshire,CT, Graphics Press 1983
  • Hanke-Bourgeois, M., Grundlagen der Numerischen Mathematik und des Wissenschaftlichen Rechnens, 2. Aufl., Teubner 2006.